torstai 10. maaliskuuta 2016

Parempi kuin tilasto

Täytin tänään 26 vuotta. Minulla ei ole ikäkriisiä tai mitään muutakaan kriisiä. Asiat ovat menneet itselläni juuri niin, kuin olin suunnitellut. Tai en ehkä suunnitellut, mutta niin kuin olen toivonut. Olen valmistumassa maisteriksi, menossa naimisiin puolison kanssa, joka haluaa lapsia eikä suhtaudu väkivaltaisesti kirkkoa tai muitakaan kivoja instituutioita kohtaan.

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2014 solmittiin  24 462 avioliittoa. Kun äitini ja isäni menivät naimisiin 1970-luvulla avioliittoja solmittiin vielä selvästi yli 30 000. 1960-luvulla avioliittoja solmittiin yli 40 000. Tietenkin ikäluokatkin olivat silloin suurempia. Avioerojen määrä on 1960-luvulta kolminkertaistanut. Uusista avioliitoista kuitenkin 3/4 on ensimmäisiä avioliittoja.

Samana vuonna ensimmäisen kerran avioliiton solmineiden naisten keski-ikä oli  30,7 ja miesten 32,9 vuotta. Voitan siis valtakunnallisen keskiarvon 6,65 vuodella. TUNTUU HYVÄLTÄ! E on minua kaksi vuotta vanhempi, joten hän on tilastollisesti lähempänä keskiarvoa kuin minä.

Vuonna 2014 Suomessa oli 11 700 korkeasti koulutettua 26-29-vuotiasta miestä. Nuorten korkeasti koulutettujen miesten määrä on pienempi kuin vanhempien ikäluokkien (55–64-vuotiaat). Nuoret naiset ovat puolestaan koulutetumpia, kuin vanhemmat ikäluokat.

Stadilainen korkeasti koulutettu nainen saa lapsen tilastojen mukaan kohta vasta 34-vuotiaana. Melkoista... 

No joka tapauksesssa, tilastojen mukaan hääpäivänämme on ilmatieteenlaitoksen mukaan korkeimmillaan 19 astetta ja alimmillaan 12. Sadepäiviä kesäkuussa on tilastojen mukaan yhteensä 13. ELI HYVÄT TSÄÄNSSIT ON!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti